ledbazan

مقاله های تخصصی در زمینه فواید استفاده از Led و لامپ های کم مصرف

ledbazan

مقاله های تخصصی در زمینه فواید استفاده از Led و لامپ های کم مصرف

روانشناسی نور آبی

روانشناسی نور آبی

نور آبی ، آرامشی دریایی

رنگ آبی را باید سرد ترین رنگ طیف نور مرئی دانست.این رنگ نور علیرغم دمای رنگ نور و انرژی بالایی که دارد، به علت شباهت آن به رنگ دریا و آسمان به صورت روانی رنگی سرد قلمداد می گردد.



طیف رنگ نور آبی

رنگ آبی رنگ سردی است و لذا در انسان حالت سرما را تشدید می کند.نور آبی را باید در مکان هایی استفاده کرد که نیاز به احساس آرامش یا احساس سرما داریم. نور آبی خالص رنگی پرقدرت دارد و از نور سفید دور، لذا استفاده از رنگ خالص آبی در مقایس وسیع می تواند کمی خسته کننده باشد.

لذا برای استفاده از نور آبی به صورت غالب تا جای ممکن می بایست کمتر از رنگ خالص آن استفاده کرد و از ترکیبات کم آن با رنگ های حوزه خود بهره برد. شبیه همان چیزی که در آسمان آبی مشاهده می کنیم.


 

طیف نور آبی طبیعی آسمان


از نور آبی همچنین می توان در آب نما ها استفاده کرد.البته باز هم توصیه می شود کمتر از رنگ خالص آن استفاده کرد و بهتر است از ترکیب آن با کمی سبز یا سفید استفاده کرد.


استفاده از نور آبی در کنار نور گرم و ساختمان پلانتاریوم پارک آب و آتش تهران


رنگ آبی رنگی است که در موجودات زنده به ندرت دیده می شود،یا به هنگام مریضی ایجاد می گردد. لذا استفاده از ترکیبات رنگی آبی بر روی موجودات زنده و یا در شرایط خاص ممکن است باعث ایجاد حس فساد یا مریضی شود، یا حتی در مواردی باعث ایجاد حس بی روحی و وحشت گردد. نور آبی اگر به صورت پس زمینه و به مقدار کم مورد استفاده قرار گیرد، می تواند باعث تقویت تاثیر نورهای دیگر شود، چرا که نوری به شدت سرد است و سرمای آن باعث می شود رنگ های دیگر (خصوصا رنگ های گرم) به خوبی جلوه کنند.

طراحی اولیه نورپردازی میدان پانزده خرداد مشهد-استفاده از نور آبی به عنوان پس زمینه در جهت القاء حس سرما و تقویت تاثیر نورهای دیگر




منبع:.iran-lighting.com


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد