ledbazan

مقاله های تخصصی در زمینه فواید استفاده از Led و لامپ های کم مصرف

ledbazan

مقاله های تخصصی در زمینه فواید استفاده از Led و لامپ های کم مصرف

لامپ LED فیلامانی

لامپ LED فیلامانی (بخش دوم)

در ادامه معرفی لامپ های فیلامنتی به معرفی اجزا سازنده آن پرداختیم و اینک به شرح مختصری از هر یک از اجزا می پردازیم.

  • چیپ های ال ای دی با تکنولوژی COB
  • بدنه با حباب شیشه ای یا گلس
  • درایور یا مدار یکسوکننده
  • سرپیچ و پایه  

                                                                       

    لامپ فلامنتی



معرفی تکنولوژی سی او بی

جدیدترین پیشرفت در سیستم روشنایی ال ای دی را می توان به لامپ سی او بی ( Chip On Board )  نسبت داد که یک گام رو به جلو برای استفاده بیشتر از انرژی است. تراشه قدرتمند لامپ COB ( معمولا بیشتر از ۹ عدد دیود ) برخلاف لامپ اس ام دی فقط یک پایه ورودی برق دارد. تولید لومن در سطح و حجم کم ( ۸۰ لومن بر وات ) باعث استفاده از لامپ سی او بی در گوشی های  هوشمند و دوربین ها شده است. این منابع کوچک تولید نور با طول عمر بالا، خورشید قابل کنترل نام گرفته اند.

تراشه های ۱ وات فیلامنت


لامپ COB یک پیشرفت انقلابی در ایجاد روشنایی با استفاده از تکنولوژی چیپ یا CHIPS است و این نوع از انواع ال ای دی ها در قالب استاندارد LES تولید شده اند که برای ایجاد درجه های بالای قابلیت اطمینان و طیف گسترده ای از انواع طراحی خاص برای نورپردازی محیط بکار گرفته می شوند. تراشه لامپ سی او بی چگالی لومن را افزایش می دهد تا کنترل بهتر پرتو نور و روشنایی را با استاندارد های ۲ و ۳ شاخص انحراف معیار استاندارد برای تطابقرنگ  روشنایی  SDCM ) به ارمغان بیاورد. تراشه های سی او بی چیت های بدون لحیم کاری هستند.
هر تراشه COB از لامپ ادیسونی فیلامنتی، معمولا از ۲۲ عدد ال ای دی ۳ ولت به صورت یک شاخه تولید شده است و این شاخه ها در تمام جهات نور را ساطع می کنند. مصرف برق هر شاخه از لامپ فیلامنتی در حدود ۱۳ میلی آمپر و توان هر شاخه کمتر از ۱ وات می باشد

لامپ فیلامنتی ال ای دی با ساختار حبابی یا ادیسونی کلاسیک

حباب یا شیشه لامپ LED فیلامنتی

ایده استفاده از حباب یا شیشه برای لامپ های فیلامنتی از لامپ رشته ای تنگستنی یا ادیسونی گرفته شده است که زیبایی خاص و پخش نور ۳۶۰ درجه نور نیز از دیگر دلایل ساخت و تولید این نمونه لامپ ال ای دی شده است. اکثر تولید کننده ها برای زیبایی بیشتر از منشور های بلوری حبابی شکل ، برای بدنه لامپ LED فیلامنتی استفاده کرده اند که بدون شک یکی از زیباترین لامپ ها شناخته می شود. از معایب لامپ فیلامنتی ال ای دی نیز همین قابلیت شکستن شیشه و دفع آن ها به صورت زباله این نوع لامپ ها می باشد.

درایور تامین ولتاژ و جریان

درایور لامپ فیلامنتی ال ای دی یک مبدل یکسو کننده تمام موج  AC-DC است که برق ۲۲۰ ولت متناوب شهری را به برق مستقیم در ولتاژ های مختلف بسته به نوع لامپ و توان ورودی تراشه های COB تبدیل می کند که قابل استفاده برای ال ای دی های مونتاژ شده در هر شاخه از لامپ فیلامنتی می باشد. از موارد تعیین کننده طول عمر لامپ ادیسونی، همین درایور ها هستند که عموما خراب شدن یک لامپ فیلامنتی به این قطعه بر می گردد. درایور لامپ در قسمت انتهایی و داخل محفظه خالی سرپیچ قرار دارد که بر حسب تعداد شاخه ها در هر چراغ ال ای دی فیلامنتی و طرز سری یا موازی کردن این شاخه های ۱ وات ، نوع درایور و قطعات آن مشخص می شود.

در نمونه ۲ وات لامپ فیلامنتی شمعی برای لوستر ها، ۲ شاخه از این تراشه های سی او بی با یکدیگر سری و سپس به درایور متصل شده اند. بنابراین ۴۴ عدد از این ال ای دی ها به صورت سری به ولتاژ ۱۳۲ و جریان مصرفی ۱۳ میلی آمپر نیاز دارند. پس برای درایور این لامپ فیلامنتی ۲ وات متصل به شبکه برق شهری ، به یک یکسوساز پل دیودی و یک خازن ۳۳۰ نانو فارادی که با یک مقاوت ۱ مگا اهم موازی و با یک مقاومت ۱ اهمی سری شده اند ، نیاز است. این قطعات بر روی یک بورد مدار چاپی لحیم شده اند.

انواع پایه های لامپ مدل ادیسونی

سرپیچ یا پایه لامپ ال ای دی فیلامنتی

لامپ های ال ای دی فیلامنتی با طرح حبابی یا ادیسونی در پایه ها و سرپیچ های مختلف تولید و در بازارعرضه می گردند. این نوع از پایه ها که مخترع آن، توماس ادیسون بوده ، به اختصار E نامیده شود. این نوع از اتصالات در سراسر جهان  به طور گسترده استفاده می شوند. محبوب ترین نوع آن E27 با قطر ۲۷ میلی متر است. نوع دیگری از آن E14 است که اغلب برای اتصالات کوچکتر تزیینی و یا لوستر استفاده می شود. پایه E27 برای سرپیچ معمولی و پایه های E14 برای سرپیچ شمعی و لوستری لامپ فیلامنتی استفاده شده است. امیدوارم بهره کافی از این مقاله برده باشید. از همراهی شما سپاسگزارم.

نظرات 1 + ارسال نظر
armita سه‌شنبه 19 آذر 1398 ساعت 18:42 https://khalijfarsit.com/

سلام، وبلاگ خوبی دارید، مطالبتون هم مفیده امدوارم موفق باشید.
از سایت ما هم دیدن کنید.
https://khalijfarsit.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد