ledbazan

مقاله های تخصصی در زمینه فواید استفاده از Led و لامپ های کم مصرف

ledbazan

مقاله های تخصصی در زمینه فواید استفاده از Led و لامپ های کم مصرف

روانشناسی رنگ نورهای سفید، سبز و قرمز


روانشناسی رنگ نورهای سفید، سبز و قرمز


نور سفید ، صداقت بی آلایش


نور سفید نشان گر بی آلایشی است. سپید رنگی است که کمتر از هر رنگ نور دیگری تحت تاثیر فیلتراسیون و تغییر فرم قرار گرفته است (مراد بعد روانی است). سپید نماینده صلح ، معنویت، آزادی و وسعت است. اعمال رنگ سفید بر یک المان می تواند به آن روح آزادی و آزادگی را تزریق نماید.

سفید در واقع متشکل از تمام رنگ ها، یا حداقل رنگ های مکمل است. لذا دارای مفهوم هم رنگی، وجودت و پرهیز از تفرقه است.

در حالت کلی نور سپید را به سه دسته تقسیم می کنند:

 

 

طیف رنگ و محدوده نور سفید


سپید سرد : که به واقع سپیدی است که دارای طیف نور سرد بیشتری است. البته نباید دمای رنگ نور را با سردی و گرمی نور اشتباه گرفت، چرا که گرما و سرمای نور تنها نشان دهنده بعد روانی آن است. سپید سرد درخشش بیشتری را القاء می کند و از دور بیشتر دیده می شود.

سپید سرد بیشتر به رنگ نور ستارگان و ماه نزدیک است، لذا بیشتر از هر رنگی در تولید افکت سقف و کف ستاره مورد استفاده قرار می گیرد. سپید سرد را جوانان بیشتر می پسندند. در چراغ های مه شکن از آن استفاده می کنند و نور لامپ های زنون دارای این طیف رنگ می باشد.

رنگ سفید سرد در مهندسی روشنایی نقش یک سرد کننده روانی و القاء کننده حس سرما را ایفا می کند. در طب سنتی نیز تکید می شود که فردی که دارای مزاج گرم می باشد بیشتر در معرض این طیف از طیف سپید قرار بگیرد.

در فصول گرم نیز استفاده از این نور در روشنایی محیط توصیه می شود. این طیف از نور سپید دارای دمای رنگی بیشتر از 6700 درجه کلوین است. استفاده از این طیف رنگ نور در روشنایی فروشگاه ها باعث می شود اجسام دارای رنگ سرد جلای بیشتری پیدا کنند.


سپید خالص و نور روز : که بیان کننده رنگ نور سفید متعادل است.این طیف از سفید در حوالی دمای رنگ 6700 درجه کلوین واقع شده است. تعادل این رنگ از سفید استفاده از آن را برای روشنایی مکان های عمومی (که از هر قشر جامعه در آن حضور دارند) ، نورپردازی با مفاهیم آزادی، یک رنگی و مفاهیم مشابه و فروشگاه های عمومی مناسب می کند.


سپید گرم : که بیان کننده نور سفیدی است که دارای مقادیری از رنگ قرمز و کمی سبز می باشد، همانند نور ناشی از چراغ های جلوی اکثر اتومبیل ها یا نور یک شمع. سپید گرم در نورپردازی استفاده بسیار زیادی دارد. این رنگ از نور سپید باعث ایجاد جلوه ای طلاگونه در تقابل با رنگ های سرد می شود. سپید گرم گرمایی متعادل و دلنشین را ایجاد می کند که به وسیله اکثر مخاطبان قابل پذیرش باشد.

سپید گرم درمهندسی روشنایی برای افزایش گرمای روانی مورد استفاده قرار می گیرد.

این رنگ از نور برای کسانی که دارای طبع سرد هستند ، یا در زمستان ها توصیه می شود. استفاده از این رنگ در روشنایی باعث ایجاد حس شکوه و قدمت می گردد. دمای رنگ این نور زیر 6700 درجه کلوین است.


روانشناسی رنگ سبز


نور سبز، نور الهی و آرامش فعال


نور بعدی در طیف رنگ های مرئی نور سبز است که پس از رنگ زرد واقع شده است.این نور یکی از نور های اصلی است، لذا تاثیری منحصر به فرد بر روی ذهن دارد. رنگ سبز قابل رویت ترین نور در بین نورهای مرئی است، لذا در نورپردازی می تواند به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.


رنگ سبز یکی از پرکاربردین رنگ ها در طبیعت است. لذا یکی از رنگ هایی است که می تواند به خوبی و به وفور در نورپردازی استفاده شود. همین طور می تواند همراه با رنگ های دیگر به خوبی ترکیب شود و ترکیب های متفاوتی را ایجاد نماید.



نور زیبای سبز در میان شفق قطبی در آلاسکا


رنگ سبز یکی از رنگ هایی است که در بهشت به وفور مورد استفاده قرار می گیرد و لذا با فطرت انسانی مطابق است. این رنگ دارای طیف وسیعی از رنگ ها است ولی متاسفانه می بینیم در ایران معمولا تنها از رنگ خالص سبز استفاده می شود. رنگ سبز خالص زیبا است ، لیکن به دلیل این که این رنگ رنگی خالص است و بعضی از رنگ ها تحت تاثیر آن دیده نمی شوند، استفاده از آن در بعضی موارد همچون نورپردازی بعضی درختان توصیه نمی شود.نورپردازی درخت به وسیله رنگ سبز خالص باعث می شود ماهیت درختانی چون سرو نادیده گرفته شود و ما درختانی بی هویت و یک شکل داشته باشیم.



طیف نور سبز


نور سبز اثری آرامش بخش دارد ، در صورتی که مثل رنگ آبی باعث القاء حس سرما نمی شود. لذا استفاده از آن برای ایجاد آرامش توصیه می شود.

به همین دلیل است که می بینیم در چراغ های راهنمایی و رانندگی از این نور برای مناسب نشان دادن اوضاع استفاده می شود ، چرا که اگراز رنگ آبی استفاده می شد حس آرامش بدون جنب و جوش به مخاطب منتقل می شد.





روانشناسی رنگ قرمز


نور قرمز، نور اشتها آور و مجلل:

  

REd-1

نور قرمز چراغ راهنما


نور قرمز دارای کمترین فرکانس در بین رنگ های مرئی است. این رنگ که رنگی پر انرژی در بین رنگ ها است و به گونه ای گرم ترین رنگ نور است، دارای ظاهری آتش گونه و پرانرژی است، به صورتی که اگر از این رنگ به عنوان رنگ اصلی در نورپردازی استفاده شود باعث ایجاد حسی غضب آمیز و محرک خواهد شد، درست مانند کسی که در یک حلقه آتش گرفتار شده است.

نور قرمز به علت شباهتش به آتش و فلزات گذاخته رنگی هشدار دهنده است، لذا می بینیم که از این رنگ در چراغ های ترمز ماشین و چراغ های راهنما زیاد استفاده می شود.چیزی که مشخص است، استفاده زیاد از این رنگ به عنوان رنگ اصلی به هیچ وجه مطلوب نمی باشد، مگر در جایی که واقعا نیاز به ایجاد چنین احساسات نا مطلوبی هست،مانند تونل های وحشت و امثال آن. همچنین خوب است اشاره کنیم به این که استفاده این رنگ در کنار رنگ های دیگر و به صورت جزئی می تواند مطلوب باشد.

به عنوان مثال از آنجا که این رنگ دارای طیفی گرم است و حس گرسنگی را در انسان تحریک می کند می تواند در کنار رنگ هایی هم چون سفید در رستوران ها و غذاخوری ها مورد استفاده قرار گیرد.


همچنین با استفاده از این رنگ در کنار رنگ های دیگر چون رنگ سفید گرم می توان حس جلال و ثروت را به مخاطب منتقل کرد.از سوی دیگر این رنگ به عنوان رنگ شهادت و عشق شناخته می شود. می توان با استفاده از این رنگ در مکان های متناسب، این احساس ها را به مخاطب منتقل کرد.


از نکات منفی این رنگ نور می توان به تاثیر نا مطلوب آن بر درختان اشاره کرد.به واقع ما به عنوان نورپرداز می بایست روانشناسی دیگر موجودات زنده را نیز مد نظر داشته باشیم. این رنگ به علت طیف طول موجی که دارد باعث ایجاد حس وجود روز در گیاهان می شود، و این باعث می شود گیاهان در محاسبه طول روز و در نتیجه فصل موجود و شرایط طبیعی دچار مشکل شود و مثلا در فصل زمستان از خود رفتاری زمستانی نشان دهد. لذا درختان و گیاهان ، به خصوص انواعی که حساس تر هستند دچار آسیب هایی تا حد جدی می شوند. در نتیجه ما می بایست در نورپردازی فضای سبز از رنگ قرمز و رنگ های ترکیبی آن پرهیز نماییم.


استفاده مطلوب از نور قرمز در نورپردازی به صورت نور غیر قالب در جهت القاء حس گرسنگی


استفاده مناسب از نور قرمز

استفاده مطلوب از نور قرمز در نورپردازی به صورت نور غیر قالب در جهت القاء حس گرسنگی


منبع: iran-lighting

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد